ТРЕНИРОВКИ ЗА КОМ ЕМИНЕ, ФИЗИЧЕСКО И ПСИХИЧНО ЗДРАВЕ.....................ВСЕКИ МОЖЕ ДА СПОДЕЛИ СВОЯ ЛИЧЕН ОПИТ ЗА ТОВА КАК СЕ ГОТВИ ЗА ТЕЖКИ МНОГОДНЕВНИ ПРЕХОДИ И КАКВО ВЛИЯНИЕ МУ ОКАЗВАТ ТЕ....... Реално кой знае какви сериозни тренировки за нормално минаване от 20 дни не трябват и всеки здрав човек, който има нормална двигателна активност, не е със свръх тегло и има десетина на брой ходения по цял ден в планината, тоест знае вече какво е усещането да ходиш по цял ден с раница на гърба, е физически напълно готов да премине прехода без допълнително потене по зали и стадиони.........................................................................................................................По-важно от това да си добре трениран е да тръгнеш здрав, защото заради спецификата на прехода- много на брой дни, студ, жега, вятър, дъжд, мизерия, стрес, умора, мокри крака, някои системи в организма ни могат да се скапят, нещата са свързани и прекалените физически натоварвания съчетани с лоши климатични условия могат да скапят имунната ви система и някое скрито хронично заболяване да изскочи изневиделица ...............Да опиша 4-те си опита и какво правих за подобряване на формата си...........................................................................................................................................
ПЪРВИ ОПИТ-2013г-Щяхме да сме на палатки, чували, газ...тоест тежки раници по 15-16КГ...Лично тегло с 10кг над нормата.. Преходът беше малко над средната тежест, но предвид теглото на раниците щеше да е зор, реално успяхме за 15 дена и половина, 14 дни и половина ходене и 1 ден почивка.......Един от нас нямаше повече отпуск от службата и затова си дадохме зор........Две седмици преди прехода след месеци лежане се хванах да въртя велоергометъра и да вдигам една гиричка, единия ден велоергометъра на другия ден гирата.... По 20 минути на ден да не се повредя нещо, но все пак се случи след като се сецнах при едно навеждане докато си връзвах обувките....Все пак преди първото Ком-Емине вече ходих по планините от 2 години и половина(ОБЩО ОКОЛО 20-30 ДЕНА ЧИСТО ХОДЕНЕ ПО ПЛАНИНИТЕ) и имах преходи от тъмно до тъмно и организмът ми се беше нагодил някак и без тренировки успявах да правя сериозни преходи. Горе долу веднъж на 1-2 месеца ходих на планина като правих сериозни преходи...Човек просто е направен така, че да ходи по много и трудност чисто физически нямах, проблемите бяха други, заради трисезонките, които се оказаха калпави и теглото на раницата и някои здравословни проблеми ми се възпалиха костиците в ходилата и в края на деня едвам ходех, все едно ме кълцаха с нож по ходилата, които не ми минаха 6 месеца след прехода...Като стъпех на някое камъче или на възелче на килима вкъщи и болката избухваше в мозъка ми.....При този опит, а и при следващите около 9 дни вървяхме във вода..Аз лично се погрижих за краката си и ги мажех редовно с един мазен крем и си запазих кожата цяла..Колегите не го направиха и имаха ужасни кървави пришки и буквално изчагъртана кожа, която лесна пада след като се накисне след дни наред във вода.. Това са ходилата на съратника ако не понасяте гадни гледки не ги гледайте. https://photos.app.goo.gl/FSHnd1LaorAnmWyg9...............................................................................................................................................................
ВТОРИ ОПИТ-2015г-Тук се пробвах и успях за 11 дена и половина като около Котел коляното се наду, но не беше толкова сериозно и издрапах до морето.... Предвид това, че бях качил 15 кила от яденето на кифтета, подходих по-сериозно и няколко месеца преди това започнах съботите и неделите да ходя в градския парк... Всъщност свалих само 4 килограма, тоест тръгнах с около 10кг над нормата лично тегло... Раница както винаги по хижите 11.5кг...Правех опити да бягам, но беше такъв зор, че по-скоро се влачех заради теглото и затова повечето просто ходих здраво по горски пътечки часове на ред с близо 12 кила раница на гърба с каквато щях и да съм на прехода... През седмицата чат пат вдигах гиричката. ..Често обаче пропусках и не тренирах и по една-две седмици,нито в парка, нито вкъщи, тоест мързеше ме и не си давах зор......Направих една генерална тренировка и с 12 кила на гърба(раницата) и 10-15 кила на гъза, общо 25 кила горница се качих от жп гарата в Карлово до връх Ботев и слязох обратно до жп гарата за 11 часа, 9:30 часа ходене и 1:30 почивки.....Бях доволен, ходилата както винаги боляха зверски, но усещах много сили... Чисто физически като форма нямах проблем и имах сили и по 20 часа да ходя, но кокалите са ми слабо място и две възпаления за малко да ме приключат още на Котел и после по-сериозното на 15км от морето, които 15км минах куцайки, но някак се дотътрих.... Тук проблемите ми също нямаха общо с физическата форма въпреки, че подхождах доста небрежно при тренировките, реално за някои хора загрявката им е повече отколкото моята дневна 15-20 минутна тренировка, а и често не правих нищо по цяла седмица.......................................................................... ..............................
ТРЕТИ ОПИТ(неуспешен)-През 2017 реших да смъкна още някой ден и да пробвам за 9 дни...Раница около 9 кг с водата и може би само 5кг над нормата лично тегло...Малко предистория...Една година(2016) преди опита за Ком-Емине(2017) вече бях 90 кила на 170см ръст с 20кг горница и реших че ще участвам на маратон. След 5 месеца свалих 12 кила и юли 2016 избягах класически маратон и две ултри по 71км в планината, цяла година бях във върхова форма като натегната пружина......До 2017 когато почнаха проблеми с мускулите и кокалите и макар, че все още бях в състояние да избягам цял маратон очевидно кокалите ми са били на границата на възпалението и въпреки много добрата физическа форма още на първия ден от прехода след около 16 часа в студ и дъжд и коленете блокираха и ми се наложи да ходя по надолнищата на заден ход, само така може да се слиза с блокирано коляно, пак има силна болка, но иначе ако ходиш напред по надолнището падаш, не може да си свиеш крака, беше лудница няколко дена.Срещат ме овчари а аз вървя назад по надолнището и какво да си помислят освен че съм луд. ......Още два дена се влачих до Витиня надявайки се и вдигайки дните за завършване от 9 до 12, до 15, до 20 дни докато стана ясно, че няма да стане, много болеше...Излиза, че прекалено добрата форма и прекалените тренировки ме провалиха, просто здравето ми се скапа от прекалените тренировки през тази една година.. Очевидно прекарания като малък рахит и чести възпаления в ставите са определящи при мен и трябва да внимавам да не прекалявам с тренировки, а просто да гледам да съм в добра кондиция и нищо повече............................................................................................................................
ЧЕТВЪРТИ ОПИТ-2018г- направих го за 20 дена ...Раница 11.5кг , лично тегло над нормата около 15кг..Тук целта беше да завърша, че в края на предишната 2017г двата глезена пострадаха сериозно даже единия го счупих и от лежане мускулите атрофираха, да не говорим за килограмите .....Дори и без тренировки нямаше да има проблем, но ходих по много пеша и раздвижвах заради глезените. Преходът беше лек, но коляното пак се наду, но издрапах, така че пак проблемът беше здравословен, а не заради физическата форма, а причината очевидно беше, че не беше чисто ходене, е а се плуваше във вода, толкова дъжд се изля, а си беше и кучи студ.......................................................................ОЧЕВИДНО Е ИНДИВИДУАЛНО И ВСЕКИ СИ ЗНАЕ СЛАБИТЕ МЕСТА И ТАМ ТРЯБВА ДА НАБЛЕГНЕ.....При мен реално излиза, че в годините, когато НЕ съм тренирал или съм тренирал, но рядко и за по 15 минути на ден, съм успявал да стигна морето, а когато съм бил в много добра физическа форма съм се провалял заради здравословни проблеми и възпаления в ставите...Поне при мен предвид кокалите ми прекалените тренировки са ми навреждали, защото са ме докарвали до границата на възпалението, а при дни наред киснене във вода и студ то идваше бързо...........................................................................................
ПЕТИ ОПИТ-2020г Направих го за 18 дни чисто ходене и 1 ден принудителна почивка заради гръмотевици...Раница 11.5кг с водата, лично тегло около 15 горница....Влезнах във форма и то добра по време на ходенето, защото се налагаше да пристигам по обяд в следващата хижа... Следобяда всеки ден прогнозата беше гръмотевици...Юни месец не е подходящ за Ком-Емине....След 3.5 месеца лежане заради затворен областен град и невъзможност за планина качих още 7 кила и станах 93кг...За да си вържа обувките първо дишах и после на издишането връзвах....Като отмениха забраната за излизане и националните паркове направих две ходения по 6-7 часа от Карлово нагоре и обратно до гарата..Положението беше отчайващо..След ходенето, а аз не мога да ходя бавно бях по цяла седмица в реанимация вкъщи....Две-три седмици правих лицеви опори и коремни преси и въртях велоергометъра по за 10 минути на ден и то не всеки ден, ама все пак и това помогна малко..Много бързо си връщам формата, не теглото, а формата, можех да ходя по нагорнището с такова темпо с каквото ходя и по надолнището.... .Краката, по-точно ставите на коленете и глезените обаче ме боляха у в края на ходенето за деня едвам стъпвах, че пак бях на косъм да не завърша, но с триста зора успях все пак...........................................................................................
6-ТИ ОПИТ 2023г- Тук се подготвих по-добре не заради прехода, а защото мислех да участвам в нещо сериозно еднодневно като преход веднага след Ком-Емине... Като казвам " се пофготвих по-добре" да не остане грешно впечатление за някакви супер тренировки.. За 4 месеца преди тръгването ходих да побягам 20 пъти в гората над града и още толкова пъти правих неща като лицеви опори вкъщи и др , което е смешно като тренировки, но с движението през деня на работа и бях в що годе добра форма, а и ходенията в планината макар и рядко бяха добра тренировка.... Както винаги гледах да не прекалявам, защото при мен претренирането води до възпаления и контузии и по-важното беше да тръгна в добро здраве.. Тук за пръв път ме предадоха обувките или краката не знам, но вероятно заради отичане самите пластмасите(водачите) на жиците които служат за връзки на обувката започнаха да се набиват в краката и за да намаля болкката охлабих връзките(жиците) което доведе до мърдане на крака в обувката и оттам и до мехури отдолу на ходилото, нещо непознато за мен досега....
ЗА ПСИХИЧНОТО ЗДРАВЕ не съм специалист, но от личен опит при първото ми преминаване с непознат човек от групата ни от трима по Ком-Емине, а и с познати на други тежки преходи съм забелязал, че хора с по-лабилна психика стават прекалено емоционални и леко агресивни като видят зор, като ги боли, като ги е страх и това да го имате предвид ако тръгвате с абсолютно непознати хора с които досега не сте ходили по преходи...При първото ни преминаване в края бяхме като в някакъв Биг Брадър заради човек от групата.Сърдеше се, че не искаме да води, а реално за около сто пъти в които спорехме за посоката, а тогава нямаше гпс карти на по-голямата част от маршрута, той не позна нито веднъж правилната посока. НИТО ЕДИН ПЪТ! Дори по теория на вероятностите това не би трябвало да се случи, но се случи, нито една вярна посока...Буквално го избиваше на рев от емоции затова, че не искахме да тръгнем в грешната посока и дори като се убедеше, че е сбъркал пак продължаваше да ни се сърди, че не сме го послушали, което беше някакъв абсурд....
На снимката този трътлестия в средата съм аз на един сериозен еднодневен преход между две хижи(Мазалат-Ехо) по маршрута Ком-Емине, но в обратна посока.
.....
GPS координати на водите и всичко Важно за маршрута Ком-Емине.
ТРЕНИРОВКИ ЗА КОМ ЕМИНЕ, ФИЗИЧЕСКО И ПСИХИЧНО ЗДРАВЕ
Последна промяна от zcezbpm на чет яну 18, 2024 6:49 am, променено общо 2 пъти.
КОЛКО КИЛОМЕТРА Е КОМ-ЕМИНЕ?
КОЛКО КИЛОМЕТРА Е КОМ-ЕМИНЕ? ..........................................................................
От връх Ком до фара на Емона, без х Ком, без Берковица, без Елените, без Иракли и разни други странични отсечки и слизания до места до които няма никаква нужда да се ходи........Грешки при отчитането дават и самите навигации с които всички мерим. Дали от настройките на устройството, примерно през колко метра е настроено да засича, дали от лошо засичане на спътници в дерета и гъсти гори. Такива бъгове са често срещани в навигациите, човек спира, а те особено тези бегаческите часовници си разцъкват напред назад докато почивате, а тези неща кой от нас ги проследява и открива.... Случва се и като се изключва и включва устройството и като му се сменят батериите. Аз съм хващал такива неща с моя гармин, но става дума за фрапантни неща, които лесно съм забелязвал, дребните кой знае колко са.........Едно време маршрута беше 700км, което вероятно е било измерено на око...........После дойдоха сателитните снимки с висока резолюция, които го докараха на 560км, което беше шок за повечето , но тази линия предполагам няма как да се следва с точност затова няма как да е абсолютно вярна, а и като се добавят 2-3км заради изкачванията и слизанията, а и повечето настройвате гпс-а да ви засича на 20-50-100м и тези скъсявания на завоите би трябвало да добавят после в зависимост как сте го настроили едно 10-20км.....Специално за изкачванията и слизанията не може да се каже точно, но ако се приеме, че е равномерно издигането и слизането излиза само няколко километра(2-3км) за целия маршрут .........След сателитите дойдоха армия от туристи с навигации........ С моя GPS го докарах около 560-570км, но в темата с километрите в групата съм закръглял по някой метър нагоре да е кръгло числото, защото в настройките бях сложил да отчита през няколко десетки метра, тоест навигацията ми е скъсявала завоите и там в темата в групата общия сбор с добавките е близо 580км, защото съм дал над средните стойности от моя трак, от трак на колега , който е в час с тези измервания и от пътеводител и се е получило нещо по-реално.......В по-ново време излязоха два пътеводителя на Ойларипи и на Димо Колев.........На Димо като сборувах най-краткия му маршрут по какъвто и аз минавам без вр.Мургаш, без с.Топчийско, през копривите, а не през заобиколното и разни друго кратки врътки е 578км.........Ако някой знае или сметне колко е според другия пътеводител този на Ойларипи съм сигурен, че голяма разлика няма да има....Не гледайте обаче уводите на първите страници в подобни пътеводители, които ще ви изчеткат егото с едно 700км, а сметнете разстоянията, които дават на отделните части от маршрута с калкулатора .........................Тракът на Дизела, https://u.pcloud.link/publink/show?code=XZwvL0ZeywclKoz75FbPVNaJgmNmBUcx2lV който да отбележим, че има един куп спецове програмисти бегачи в екипа, чиято работа са точно тези устройства и проверяват всичко и там гарантирано няма грешка заради бъгове в устройствата, настройките или лоши засичания на спътници е 574км (това е чистия трак който е дал в нета, но без изчистване на бъговете и с някои скъсявания на завоите) с 19 426 положителна и 21 364 отрицателна...Като трябва да отбележим че за да не си чупи краката често минава по асфалта, което му удължава с няколко километра маршрута като Шипка-Бузлуджа, като проход Вратник -заслона Вратник и др....НОВО ИНФО..... В наскоро излязла книга Дизела споменава 595км....Питах го на лични за тази разлика, намери време и ми отговори, отговорът му е в един от подкоментарите в темата...Тези под 590км, грубо около 580- 585км като му махнем асфалта са вероятно най-реалните, защото са изчистени всички скъсявания на завоите тъй като да пази батерия часовника му не е отчитал на всяка секунда, а и други причини има за тези 574км от трака му преди да бъде изчистен от грешки.....Дори и велосипедния трак на рекордьора е 589км, а той гарантирано е заобикалял по асфалта тук-там и пак се получават реални около 580-585км..... Възможно е с някои дълги врътки, които са нормална част от пътеката и някои от тях макар и да не съм ги правил накуп аз също по една или друга причина съм минавал инцидентно през годините и устройството може да ви покаже и 590км, а ако направите всички излишни врътки накуп или ако имате някое загубване или добавите х Ком-вр Ком, което не е част от маршрута, може и 600км да ви излезе.........Ако обаче разстоянието ви излезе между 600-650км каквито случаи има значи нещо или вие сте объркали или навигацията ви нещо е бъгната или настройките ѝ на отчитане като метри и секунди са такива или програмите с които я отваряте нещо бъркат...Стойности над 600км за нормално преминаване без отклонения са абсурдни, но знам, че има хора на които им показва толкова, вероятно заради всички причини, което съм изброил по-горе..................... .....С две думи да обобщим: РЕАЛНИТЕ КИЛОМЕТРИ ОРИЕНТИРОВЪЧНО СА 580-585 КИЛОМЕТРА ПЛЮС МИНУС 5 КИЛОМЕТРА В ЗАВИСИМОСТ ПО КОЙ ВАРИАНТ(където има повече от един) ЩЕ МИНЕТЕ.
......
От връх Ком до фара на Емона, без х Ком, без Берковица, без Елените, без Иракли и разни други странични отсечки и слизания до места до които няма никаква нужда да се ходи........Грешки при отчитането дават и самите навигации с които всички мерим. Дали от настройките на устройството, примерно през колко метра е настроено да засича, дали от лошо засичане на спътници в дерета и гъсти гори. Такива бъгове са често срещани в навигациите, човек спира, а те особено тези бегаческите часовници си разцъкват напред назад докато почивате, а тези неща кой от нас ги проследява и открива.... Случва се и като се изключва и включва устройството и като му се сменят батериите. Аз съм хващал такива неща с моя гармин, но става дума за фрапантни неща, които лесно съм забелязвал, дребните кой знае колко са.........Едно време маршрута беше 700км, което вероятно е било измерено на око...........После дойдоха сателитните снимки с висока резолюция, които го докараха на 560км, което беше шок за повечето , но тази линия предполагам няма как да се следва с точност затова няма как да е абсолютно вярна, а и като се добавят 2-3км заради изкачванията и слизанията, а и повечето настройвате гпс-а да ви засича на 20-50-100м и тези скъсявания на завоите би трябвало да добавят после в зависимост как сте го настроили едно 10-20км.....Специално за изкачванията и слизанията не може да се каже точно, но ако се приеме, че е равномерно издигането и слизането излиза само няколко километра(2-3км) за целия маршрут .........След сателитите дойдоха армия от туристи с навигации........ С моя GPS го докарах около 560-570км, но в темата с километрите в групата съм закръглял по някой метър нагоре да е кръгло числото, защото в настройките бях сложил да отчита през няколко десетки метра, тоест навигацията ми е скъсявала завоите и там в темата в групата общия сбор с добавките е близо 580км, защото съм дал над средните стойности от моя трак, от трак на колега , който е в час с тези измервания и от пътеводител и се е получило нещо по-реално.......В по-ново време излязоха два пътеводителя на Ойларипи и на Димо Колев.........На Димо като сборувах най-краткия му маршрут по какъвто и аз минавам без вр.Мургаш, без с.Топчийско, през копривите, а не през заобиколното и разни друго кратки врътки е 578км.........Ако някой знае или сметне колко е според другия пътеводител този на Ойларипи съм сигурен, че голяма разлика няма да има....Не гледайте обаче уводите на първите страници в подобни пътеводители, които ще ви изчеткат егото с едно 700км, а сметнете разстоянията, които дават на отделните части от маршрута с калкулатора .........................Тракът на Дизела, https://u.pcloud.link/publink/show?code=XZwvL0ZeywclKoz75FbPVNaJgmNmBUcx2lV който да отбележим, че има един куп спецове програмисти бегачи в екипа, чиято работа са точно тези устройства и проверяват всичко и там гарантирано няма грешка заради бъгове в устройствата, настройките или лоши засичания на спътници е 574км (това е чистия трак който е дал в нета, но без изчистване на бъговете и с някои скъсявания на завоите) с 19 426 положителна и 21 364 отрицателна...Като трябва да отбележим че за да не си чупи краката често минава по асфалта, което му удължава с няколко километра маршрута като Шипка-Бузлуджа, като проход Вратник -заслона Вратник и др....НОВО ИНФО..... В наскоро излязла книга Дизела споменава 595км....Питах го на лични за тази разлика, намери време и ми отговори, отговорът му е в един от подкоментарите в темата...Тези под 590км, грубо около 580- 585км като му махнем асфалта са вероятно най-реалните, защото са изчистени всички скъсявания на завоите тъй като да пази батерия часовника му не е отчитал на всяка секунда, а и други причини има за тези 574км от трака му преди да бъде изчистен от грешки.....Дори и велосипедния трак на рекордьора е 589км, а той гарантирано е заобикалял по асфалта тук-там и пак се получават реални около 580-585км..... Възможно е с някои дълги врътки, които са нормална част от пътеката и някои от тях макар и да не съм ги правил накуп аз също по една или друга причина съм минавал инцидентно през годините и устройството може да ви покаже и 590км, а ако направите всички излишни врътки накуп или ако имате някое загубване или добавите х Ком-вр Ком, което не е част от маршрута, може и 600км да ви излезе.........Ако обаче разстоянието ви излезе между 600-650км каквито случаи има значи нещо или вие сте объркали или навигацията ви нещо е бъгната или настройките ѝ на отчитане като метри и секунди са такива или програмите с които я отваряте нещо бъркат...Стойности над 600км за нормално преминаване без отклонения са абсурдни, но знам, че има хора на които им показва толкова, вероятно заради всички причини, което съм изброил по-горе..................... .....С две думи да обобщим: РЕАЛНИТЕ КИЛОМЕТРИ ОРИЕНТИРОВЪЧНО СА 580-585 КИЛОМЕТРА ПЛЮС МИНУС 5 КИЛОМЕТРА В ЗАВИСИМОСТ ПО КОЙ ВАРИАНТ(където има повече от един) ЩЕ МИНЕТЕ.
......
Последна промяна от zcezbpm на чет яну 18, 2024 6:50 am, променено общо 2 пъти.
ОБНОВЕНИТЕ профили на Dimiter Dimitroff за маршрута Ком-Емине.
ОБНОВЕНИТЕ профили на Dimiter Dimitroff за маршрута Ком-Емине... Старият им вариант го използвахме да направим първото си преминаване по маршрута преди години....
ЛИНК ЗА ПРОФИЛИТЕ: http://mikesli.free.bg/KE/KE-2020.pdf
Има координатите на отделните обекти-хижи, разклони по пътеката, води и др... Има разстоянията между всички тези обекти..... Има и височинен профил на отделните участъци по пътеката....... Задължително трябва да са в телефона Ви или най-добре си ги разпечатайте, защото на хартия не искат ток, а и много по-лесно се ползват...... Давал съм линк в коментари на различни теми, но мисля, че имат място сред Важните* теми, за да могат да бъдат по-лесно намирани..................................................
ЛИНК ЗА ПРОФИЛИТЕ: http://mikesli.free.bg/KE/KE-2020.pdf
Има координатите на отделните обекти-хижи, разклони по пътеката, води и др... Има разстоянията между всички тези обекти..... Има и височинен профил на отделните участъци по пътеката....... Задължително трябва да са в телефона Ви или най-добре си ги разпечатайте, защото на хартия не искат ток, а и много по-лесно се ползват...... Давал съм линк в коментари на различни теми, но мисля, че имат място сред Важните* теми, за да могат да бъдат по-лесно намирани..................................................
Последна промяна от zcezbpm на чет яну 18, 2024 6:51 am, променено общо 1 път.
Барометрично или текущо налягане и сайтове за прогнози
Барометрично или текущо налягане да гледаме в навигациите си и винаги ли падането на налягането означава лошо време...Сайтове за прогнози..
Първо да спомена, че познанията ми са единствено от четене в метео форум откъдето са снимките и от една тема във фейсбук, където ми обясниха разликата между двете налягания, тоест не съм специалист, но все пак ми стана ясно как стоят нещата и за всеки дето не знае нищо по въпроса тази тема ще е полезна.
Барометричното налягане - то НЕ е реално, но е по-добре то да се използва.... В случая ми показваше 1020hPa( 1013hPa на морското ниво) и е приравнено към морското ниво...Стандартно на морско равнище е около 1013hPa, навигацията ми показва 1020hPa и не мърдаше - означава, че уж се очаква слънчево стабилно време....... И това показание не трябва да се променя без значение на каква височина се качваме и на 0, и на 1000метра височина, то трябва да показва тези 1020hPa, които с едно на ум са признак за устойчиво време...Ако нещо в числото се промени, то причината няма да е в това, че се изкачваме или слизаме, а ще е от промяна в налягането и времето..........................................................................
Текущото налягане от своя страна се променя непрекъснато докато се изкачваме или слизаме и не ни върши работа в този случай и по-скоро ще ни обърка...................
Промяната в налягането(БАРОМЕТРИЧНОТО) надолу винаги ли значи лошо време......... Оказа се че нещата хич не са толкова прости и НЕ може да се каже, че ако падне с един колко си hPa времето ще се развали и обратното ако се вдигне ще изгрее слънцето........ Ето две снимки от книга на Николай Дамянов от 1988г, които още не съм проучил внимателно, но се оказва, че нещата не са черно-бели, а са доста по-засукани що се отнася до определяне на времето само с барометър .....
Да доразвия темата и добавя няколко метео сайта за прогнози, които ползвам.. 1- https://www.mountain-forecast.com/countries/Bulgaria?top100=yes ......... 2-https://www.meteoblue.com/en/weather/week/botev-peak_bulgaria_733015 ........3- https://www.gismeteo.ru/weather-mourgash-3425/ ......... 4- https://www.yr.no/en ..... 5- https://www.meteox.com/forecastloop.aspx?type=1 ...... 6- http://weather.bg/0index.php?koiFail=RM6mount1&lng=0
........
..........
Първо да спомена, че познанията ми са единствено от четене в метео форум откъдето са снимките и от една тема във фейсбук, където ми обясниха разликата между двете налягания, тоест не съм специалист, но все пак ми стана ясно как стоят нещата и за всеки дето не знае нищо по въпроса тази тема ще е полезна.
Барометричното налягане - то НЕ е реално, но е по-добре то да се използва.... В случая ми показваше 1020hPa( 1013hPa на морското ниво) и е приравнено към морското ниво...Стандартно на морско равнище е около 1013hPa, навигацията ми показва 1020hPa и не мърдаше - означава, че уж се очаква слънчево стабилно време....... И това показание не трябва да се променя без значение на каква височина се качваме и на 0, и на 1000метра височина, то трябва да показва тези 1020hPa, които с едно на ум са признак за устойчиво време...Ако нещо в числото се промени, то причината няма да е в това, че се изкачваме или слизаме, а ще е от промяна в налягането и времето..........................................................................
Текущото налягане от своя страна се променя непрекъснато докато се изкачваме или слизаме и не ни върши работа в този случай и по-скоро ще ни обърка...................
Промяната в налягането(БАРОМЕТРИЧНОТО) надолу винаги ли значи лошо време......... Оказа се че нещата хич не са толкова прости и НЕ може да се каже, че ако падне с един колко си hPa времето ще се развали и обратното ако се вдигне ще изгрее слънцето........ Ето две снимки от книга на Николай Дамянов от 1988г, които още не съм проучил внимателно, но се оказва, че нещата не са черно-бели, а са доста по-засукани що се отнася до определяне на времето само с барометър .....
Да доразвия темата и добавя няколко метео сайта за прогнози, които ползвам.. 1- https://www.mountain-forecast.com/countries/Bulgaria?top100=yes ......... 2-https://www.meteoblue.com/en/weather/week/botev-peak_bulgaria_733015 ........3- https://www.gismeteo.ru/weather-mourgash-3425/ ......... 4- https://www.yr.no/en ..... 5- https://www.meteox.com/forecastloop.aspx?type=1 ...... 6- http://weather.bg/0index.php?koiFail=RM6mount1&lng=0
........
..........
Последна промяна от zcezbpm на съб авг 12, 2023 10:48 am, променено общо 2 пъти.
ТРАНСПОРТ ОТ СТРАНАТА ДО ПЕТРОХАН И БЕРКОВИЦА И ПРИБИРАНЕ ОТ ЕМОНА
ТРАНСПОРТ ОТ СТРАНАТА ДО ПЕТРОХАН И БЕРКОВИЦА И ПРИБИРАНЕ ОТ ЕМОНА .......................................
ДО ПЕТРОХАН И БЕРКОВИЦА
Общо взето най-добрият начин за придвижване от страната е да стигнете с влак или автобус до София и оттам влак до Берковица или автобус до Петрохан......Зависи откъде сте, но това общо взето е начина ............................................................................................................Автобусите от Централна автогара София до Петрохан лятото са в 13:30, 16:30(без неделя) и 17:30- Разписанията се променят затова проверявайте!!! http://www.centralnaavtogara.bg/index.php?mod=06a943c59f33a34bb5924aaf72cd2995&d=l#b .....................................Влаковете от линка по-долу, но има тънкости понякога при тази търсачка и е най-добре да търсите НЕ директно от начална до крайна точка, а поотделно примерно от Варна до София и от София до Берковица и така ще си направите по-добре сметката отколкото ако потърсите примерно Варна-Берковица и ви излязат едни шантави транспортни схеми през Мездра с три смени и разлики от по 5 минути между връзките, които ако изтървете и приключвате за деня с придвижването в някоя схлупена гара: http://www.bdz.bg/bg/.......................................................................... Вариантите за конкретния случай от ВАРНА за който ме питаха са три, но единият с влак през Мездра не струва поради ред причини....................Има два варианта дето са по-добри......1-Нощен влак в СПАЛЕН вагон, който пристига рано сутринта в София откъдето рано сутринта хващате влака за Берковица.............................2-Хваща се влака сутринта по тъмно от Варна, пристига около обяд обяд в София, а оттам следобяда с автобуса до Петрохан...................И да стане някой сакатлък и не стигнете навреме в София, столицата е по-добрия вариант от разните врътки по села и паланки, защото имате и РЕЗЕРВНИ варианти с автобус и влак от София до Петрохан и Берковица.....................................................................................................Номера на такси от Берковица дето кара за 25лв(? инфото за цена е старо) до хижа Ком-095388585.....087795867 .......................................................................................................................................................................... ТРАНСПОРТ ОТ ЕМОНА........ Това е снимка на трака от село Емона, от СЕЛОТО до Елените....... Разстоянието е 9км по черен път, ОТ СЕЛОТО, А НЕ ОТ ФАРА, а последната една трета се ходи и по брега, което е много приятно заради шумът на вълните и мириса на морето, а и някой рапан ще си намерите... . .........Може да сравните снимката с картата в навигацията и да проследите и запомните откъде минава черния път и пътя покрай морския бряг.......................................................... От Елените ЛЯТОТО има редовни бусчета до Свети Влас и Слънчев бряг, а от Слънчев бряг има за цяла България милион автобуси .
.....
........
ДО ПЕТРОХАН И БЕРКОВИЦА
Общо взето най-добрият начин за придвижване от страната е да стигнете с влак или автобус до София и оттам влак до Берковица или автобус до Петрохан......Зависи откъде сте, но това общо взето е начина ............................................................................................................Автобусите от Централна автогара София до Петрохан лятото са в 13:30, 16:30(без неделя) и 17:30- Разписанията се променят затова проверявайте!!! http://www.centralnaavtogara.bg/index.php?mod=06a943c59f33a34bb5924aaf72cd2995&d=l#b .....................................Влаковете от линка по-долу, но има тънкости понякога при тази търсачка и е най-добре да търсите НЕ директно от начална до крайна точка, а поотделно примерно от Варна до София и от София до Берковица и така ще си направите по-добре сметката отколкото ако потърсите примерно Варна-Берковица и ви излязат едни шантави транспортни схеми през Мездра с три смени и разлики от по 5 минути между връзките, които ако изтървете и приключвате за деня с придвижването в някоя схлупена гара: http://www.bdz.bg/bg/.......................................................................... Вариантите за конкретния случай от ВАРНА за който ме питаха са три, но единият с влак през Мездра не струва поради ред причини....................Има два варианта дето са по-добри......1-Нощен влак в СПАЛЕН вагон, който пристига рано сутринта в София откъдето рано сутринта хващате влака за Берковица.............................2-Хваща се влака сутринта по тъмно от Варна, пристига около обяд обяд в София, а оттам следобяда с автобуса до Петрохан...................И да стане някой сакатлък и не стигнете навреме в София, столицата е по-добрия вариант от разните врътки по села и паланки, защото имате и РЕЗЕРВНИ варианти с автобус и влак от София до Петрохан и Берковица.....................................................................................................Номера на такси от Берковица дето кара за 25лв(? инфото за цена е старо) до хижа Ком-095388585.....087795867 .......................................................................................................................................................................... ТРАНСПОРТ ОТ ЕМОНА........ Това е снимка на трака от село Емона, от СЕЛОТО до Елените....... Разстоянието е 9км по черен път, ОТ СЕЛОТО, А НЕ ОТ ФАРА, а последната една трета се ходи и по брега, което е много приятно заради шумът на вълните и мириса на морето, а и някой рапан ще си намерите... . .........Може да сравните снимката с картата в навигацията и да проследите и запомните откъде минава черния път и пътя покрай морския бряг.......................................................... От Елените ЛЯТОТО има редовни бусчета до Свети Влас и Слънчев бряг, а от Слънчев бряг има за цяла България милион автобуси .
.....
........
Последна промяна от zcezbpm на чет яну 18, 2024 6:52 am, променено общо 2 пъти.
Храна по маршрута.
....Основно се яде по хижите(боб, леща, яйца, салати, вафли), а към края има и магазини в Котел, селата....Носи се суха(да издържа в жегата) и лека храна за зор заман дет се вика за примерно два дни...Аз обикновенно нося няколко пакета с обикновени бисквити и сухо мляко и малко захар и няколко нескафета.. Леки са и ще издържат до морето ако се наложи......Понякога в някои хижи няма храна ако не се обадите предварително, има и места на които без предварително обаждане няма да има хижар ако минете през седмицата, така наречените съботно-неделни хижи.В разгара на сезона тези съботно -неделни хижи заработват и през седмицата като точни дати няма и е по преценка на хижаря.... ..Няма нужда от ятак, но ако си намерите такъв ще е бонус, защото ще ви носи с колата по проходите разни неща, които няма да ги има горе по билото, но толкова ммного километри да кара и да се връща и пак и пак някак не върви освен ако не пробвате скоростно и да цаните някой с кола да спи в нея и да ви чака с важните неща по проходите. ... Край която и хижа да минавах, без значение колко е часа влизах и ядях по нещо, я супа, я кифтета, каквото има, обикновено е някаква супа, леща, боб, за из път вафли, някой домат, каквото има.....Някъде може да си поръчате по телефона да ви приготвят пакет за из път, но от днес за утре е сложно, та някой и друг ден по рано си уреждайте и яденето и спането........В централна Стара планина има и хижи като Добрила, Дерменка, Мазалат, Българка... на които менюто е като в ресторант, всякакви неща, но всичко струва по хижите няколко пъти по-скъпо например 500мл газирано е 3-4 лв, салатата е 5-7лв, супата 3-5 лв( цените 22/23г нараснаха много)...Аз съм изкарвал без никакви ограничения в яденето и пиенето 2013г(палатка) и 2015г(скоростно) два пъти с 550лв, но го правих по-бързо само с десетина нощувки тогава и нямаше толкова на брой спанета и ядене и пиене, а и сега цените се вдигнаха последните години и само за спане при нормален преход си е едно 500лв(2023г има хижи между 20- 35лв, а в хотелските им части и по 100лв и къщи за гости по 50-60 лв) и за храна по 30лв на ден едно 500лв и за влакове едно 50лв и за непредвидени транспортни разходи до хотел или къща за гости едно 100лв и излиза минимум 1000лв всичко....Носете си за всеки случай картата, за да изтеглите пари в Котел.... В ТЕМАТА ЗА ХИЖИТЕ съм описал ориентировъчно как стои въпросът с яденето и преспиването по конкретните хижи, има и линк за цени..
.....
.....
Последна промяна от zcezbpm на чет яну 18, 2024 6:53 am, променено общо 1 път.
Снимки на водите по Ком-Емине
Снимки на чешмите по билото на Стара планина от връх Ком до нос Емине........
https://photos.app.goo.gl/6ijstzGttYL7yZBA6
Инфото до всяка снимка е само ориентировъчно и по памет...... За прехода ползвайте само двата линка и точните данни в първите теми в които са дадени точните гпс местоположения..
Освен чешмите има и няколко извора, няколко потока и една река(Чешковица) от която може да се пие тъй като извира малко над главите ви и няма какво да я замърси освен ако някоя гарга не реши да се изтетени прелитайки отгоре. .......... НЕ ВСИЧКИ чешми съм ги снимал, защото това ми хрумна едва при последното ми преминаване, а началото на юни месец 2020г гонен от гръмотевичните бури нямах време за лирични отклонения встрани от пътеката, за да щракам с фотото......... Всички води дори и да нямат снимки тук обаче ги има с точни gps-координати, които съм цъкал през годините във файл готов за качване в навигацията или телефона......... Има и описание на разстоянията между тях, отклоненията от пътеката, и дали някога съм ги виждал пресъхнали, тоест не трябва да разчитате на 100% на всяка отбелязана като пресъхваща ......... Отбелязвал съм ги в навигацията и съм ги допълвал през 2013г, 2015г, 2017, 2018г, 2020г и 2023г............. Идеята още през 2012г даде Dimiter Dimitroff, който беше пуснал за ръчно въвеждане координатите на 35-40 води.... Доразвих идеята, за да ми е по-лесно при всяко следващо преминаване и сега съм качил около 180 води с точните координати във файл готов за директно качване в навигацията или телефона.... ........ В хижите по подразбиране има вода, така че там просто информативно съм ги отбелязал ръчно във файла. В хижите чешмите не са снимани, просто там са обикновени чешми и не са така готини както тези в гората. ......... Три от снимките са на приятели, че не открих мои.
https://photos.app.goo.gl/6ijstzGttYL7yZBA6
Инфото до всяка снимка е само ориентировъчно и по памет...... За прехода ползвайте само двата линка и точните данни в първите теми в които са дадени точните гпс местоположения..
Освен чешмите има и няколко извора, няколко потока и една река(Чешковица) от която може да се пие тъй като извира малко над главите ви и няма какво да я замърси освен ако някоя гарга не реши да се изтетени прелитайки отгоре. .......... НЕ ВСИЧКИ чешми съм ги снимал, защото това ми хрумна едва при последното ми преминаване, а началото на юни месец 2020г гонен от гръмотевичните бури нямах време за лирични отклонения встрани от пътеката, за да щракам с фотото......... Всички води дори и да нямат снимки тук обаче ги има с точни gps-координати, които съм цъкал през годините във файл готов за качване в навигацията или телефона......... Има и описание на разстоянията между тях, отклоненията от пътеката, и дали някога съм ги виждал пресъхнали, тоест не трябва да разчитате на 100% на всяка отбелязана като пресъхваща ......... Отбелязвал съм ги в навигацията и съм ги допълвал през 2013г, 2015г, 2017, 2018г, 2020г и 2023г............. Идеята още през 2012г даде Dimiter Dimitroff, който беше пуснал за ръчно въвеждане координатите на 35-40 води.... Доразвих идеята, за да ми е по-лесно при всяко следващо преминаване и сега съм качил около 180 води с точните координати във файл готов за директно качване в навигацията или телефона.... ........ В хижите по подразбиране има вода, така че там просто информативно съм ги отбелязал ръчно във файла. В хижите чешмите не са снимани, просто там са обикновени чешми и не са така готини както тези в гората. ......... Три от снимките са на приятели, че не открих мои.
Последна промяна от zcezbpm на чет яну 18, 2024 6:54 am, променено общо 2 пъти.
Ком-Емине или Counter-Strike
Табели на които пише, че се стреля без предупреждение, забранени и пазени феодални ловни владения от частни охрани, които създават проблеми и за капак капани с пирони като във Виетнамската война от които пострадаха няколко туриста.. С всичко това трябва да сте готови да се сблъскате по маршрута..
.....
.......
.....
.......
.....
.......
.....
.......
Таблица с километрите, денивелациите и часовете между хижите.
https://drive.google.com/file/d/18900RjCdcFoM_45gHL1HHoFVs_Lyiki6/view?usp=sharing Това е линк с една добре подредена таблица за километрите, денивелациите и часовете от Стоян Грозлеков.
.....
.....
Последна промяна от zcezbpm на чет яну 18, 2024 6:55 am, променено общо 1 път.
Re: GPS координати на водите по Ком-Емине.Ъпдейт 2020г.
Това е един добре направен филм за маршрута..Изгледайте го, за да усетите духа на Ком-Емине. https://www.youtube.com/watch?v=jRp4nCnfQVM
.......
......
В темата във фейсбук докато я има съм сложил и линкове за един куп аматьорски, но добре направени кратки филми от комеминейци.. https://www.facebook.com/groups/1824588117655479/posts/2131179410329680
....
.......
......
В темата във фейсбук докато я има съм сложил и линкове за един куп аматьорски, но добре направени кратки филми от комеминейци.. https://www.facebook.com/groups/1824588117655479/posts/2131179410329680
....
Последна промяна от zcezbpm на чет яну 18, 2024 7:01 am, променено общо 2 пъти.
Върни се в “ПСС - Въпроси и Отговори”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта